CONTOH RPA KOGNITIF

RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
Image result for cat clipartImage result for rabbit cartoon
Nama Pendidik

Minggu
Tarikh:
Hari:
Masa:
Umur
3 – 4 tahun
Bil. Kanak-Kanak : 5
Bidang Perkembangan
PERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN.
Pengetahuan sedia ada
Kanak-Kanak sudah boleh mengenal haiwan peliharaan (kucing)
Objektif
1.       Kanak-kanak boleh mengenal haiwan peliharaan (kucing dan arnab) (P.DPDP)
2.       Kanak-kanak boleh melompat seperti kucing dan arnab. ( P. Fizikal)
3.       Kanak-kanak boleh membuat corak pelbagai mengikut kreativiti sendiri. (P. Kreativiti dan Estetika)
Tema
Haiwan Peliharaan
Tajuk
Kucing dan Arnab saya
Tempat/Ruang
Ruang Aktiviti TASKA
Bahan



Topeng muka arnab , Topeng muka kucing, model arnab dan  model kucing (diperbuat daripada kertas kotak), Gambar arnab dan kucing tanpa warna  dalam kertas bersaiz A4. Warna Air, Video kucing dan Arnab



Langkah Pelaksanaan







1.       Pendidik membawa kanak-kanak ke ruang aktiviti.
2.       Pendidik  meminta kanak-kanak duduk dalam bulatan.
3.       Pendidik bermesra bersama kanak-kanak dengan bertanyakan khabar kepada kanak-kanak.
4.       Pendidik memulakan aktiviti dengan memasang video berkaitan kucing terlebih dahulu dan bertanya samada kanak-kanak mengenali kucing atau tidak.
5.       Pendidik bertanya kepada kanak-kanak;
“Siapa tahu, haiwan apakah ini?”
“Siapa yang pernah lihat dan pegang kucing?”
6.       Pendidik kemudiannya memasang pula video mengenai arnab dan mula bercerita  mengenai arnab sebagai haiwan peliharaan manusia.
7.       Pendidik mengulang cerita agar kanak-kanak faham dan tahu.



8.       Pendidik memberikan topeng kucing dan juga topeng arnab kepada kanak-kanak dan meminta kanak-kanak memebuat aksi melompat seperti  yang telah ditunjukkan dalam video tadi.
9.       Pendidik juga meminta kanak-kanak pula bercerita mengenai kucing dan arnab.
10.   Pendidik memberi galakan kepada kanak-kanak terus berbual mengenai arnab dan kucing.
11.   Pendidik memastikan yang kanak-kanak tahu bahawa kucing dan arnab adalah antara haiwan peliharaan manusia.
12.   Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak yang telah mengenal kucing dan arnab sebagai haiwan peliharaan di rumah.
13.   Pendidik terus beri galakan dan bimbingan jika sekiranya ada kanak-kanak yang belum dapat tahu.
14.   Pendidik seterusnya memberi setiap seorang kanak-kanak gambar arnab dan kucing di atas kertas bersaiz A4 dan meminta kanak-kanak untuk membuat corak menggunakan cop hujung jari mengikut kreativiti kanak-kanak.
15.   Pendidik sekali lagi menguji kefahaman kanak-kanak mengenai haiwan peliharaan kucing dan arnab.
16.   Selesai aktiviti, pendidik memninta kanak-kanak mencuci tangan dan mengucapkan terima kasih kepada kanak-kanak.
PEmerhatian
1.       Pastikan kanak-kanak sihat untuk menjalankan aktiviti.
2.       Pastikan persekitaran tempat aktiviti adalah selamat.
3.       Pastikan bahan yang digunakan selamat.


Refleksi















RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
Image result for circle logo
Nama Pendidik

Minggu
Tarikh:
Hari:
Masa:
Umur
2 Tahun
Bil. Kanak-Kanak : 3
Bidang Perkembangan
PERKEMBANGAN AWAL MATEMATIK DAN PEMIKIRAN LOGIK
Pengetahuan sedia ada
Kanak-Kanak sudah boleh mengenal bentuk bola yang bulat
Objektif
1.       Kanak-kanak boleh kenal objek bulat lain di persekitaran tempat aktivitinya. (PAMPL)
2.       Kanak-kanak boleh berbual mengenai objek bulat di persekitaran tempat aktivitnya. (PBKLA)
3.       Kanak-kanak boleh menconteng bebas di atas kertas kotak yang telah dipotong bulat besar. (PF)
Tema
-
Tajuk
Apa yang bulat?
Tempat/Ruang
Ruang Aktiviti TASKA
Bahan
Bola kecil ( 5),  Objek bulat besar yang dipotong dari kotak  (3 keping)

Image result for ball Image result for box

Langkah Pelaksanaan
1.       Pendidik membawa kanak-kanak ke ruang aktiviti
2.       Pendidik bermesra terlebih dahulu dengan kanak-kanak sambil mengajak kanak-kanak menyanyi kan lagu  ‘Saya ada bola’.

                      Saya ada bola
                      Bola warna warni
                      Saya main bola
                      Bola bentuk bulat.

3.       Pendidik kemudiannya memberikan bola yang kecil kepada kanak-kanak setiap seorang dan bertanya  pada kanak-kanak;

Siapa tahu, ini apa?
Siapa tahu, apa bentuk bola?

4.       Pendidik memberitahu dan memastikan yang kanak-kanak telah tahu bahawa bola bentuknya bulat.
5.       Pendidik kemudiaanya meminta kanak-kanak mencari apa yang bulat  sama seperti bola.di persekitaran tempat aktiviti  tersebut.
6.       Pendidik meminta kanak-kanak menujukkan apa yang bulat atau mengambil objek yang bulat tersebut.
7.       Pendidik menggalakkan kanak-kanak berbual mengenai objek bulat yang ditunjukkan atau yang diambilnya.
8.       Pendidik memberi galakan supaya kanak-kanak kenal dan tahu pelbagai lagi objek bulat selain daripada bola.
9.       Pendidik beri pujian kepad kanak-kanak yang telah kenal bentuk buat.
10.   Pendidik terus beri bimbingan jika ada kanak-kanak masih belum faham.
11.   Pendidik sekali lagi beri pujian kepada kanak-kanak yang dapat kenal pelbagai lagi objek bulat di persekitaran tempat aktiviti mereka.
12.   Akhir sekali, pendidik meminta kanak-kanak menyanyikan lirik lagu tadai sambil menukar lirik objek kepada objek bulat yang dipegang oleh kanak-kanak.
13.   Pendidik meminta kanak-kanak mengemas bersama dan mengucapkan terima kasih kepada kanak-kanak.

Pemerhatian
1.       Pastikan kanak-kanak sihat untuk menjalankan aktiviti.
2.       Pastikan persekitaran tempat aktiviti adalah selamat.
3.       Pastikan bahan yang digunakan selamat.


Refleksi















Comments

Popular posts from this blog

Tugasan menyambut kedatangan kanak-kanak

SOP sambut kedatangan kanak-kanak

JAdual bertugas TASKA