PERKEMBANGAN BAHASA
HAKIKAT PERKEMBANGAN
Perkembangan dan pertumbuhan merupakan satu proses
dalam kehidupan manusia
yang berlangsung secara berterusan dari dalam
kandungan ibu hingga akhir hayat. Tahap
perkembangan
merupakan satu fasa
mengenai perjalanan kehidupan
individu yang
mengandungi
ciri-ciri khusus atau pola-pola tingkah laku tertentu. Perkembangan
memiliki prinsip-prinsip yang berikut:
-
Perkembangan merupakan proses yang
tidah henti-henti
-
Semua aspek perkembangan saling
mempengaruhi
-
Perkembangan mengikut arah dan pola
tertentu
-
Perkembangan terjadi pada tempat yang
berlainan
-
Setiap fasa perkembanagan mempunyai ciri
khas
-
Setiap individu yang normal akan
melalui tahap perkembanagn
Perkembangan kanak-kanak bersifat menyeluruh
Perkembangan
menyeluruh bermaksud
perkembangan kanak-kanak dari segi jasmani,
emosi, rohani dan intelek atau kognitif. Dalam
pengajaran dan pembelajaran, semua aspek ini
adalah saling berkait. Contohnya, kanak-kanak menyanyi
lagu bertemakan binatang akan
melibatkan
fungsi jasmani seperti
pergerakan, emosi seperti
menyanyi dengan penuh
semangat, rohani seperti menghayati, dan
intelektual seperti berfikir di samping melibatkan
aspek seperti sosial dan kreatif terutama dalam
berkumpulan. Oleh itu, guru perlu fokus pada
perkembangan
kanak-kanak hendaklah secara
menyeluruh bukannya terpisah
dan
pelaksanaan kurikulum prasekolah dapat membantu
bagi mencapai aspek ini
Aspek
perkembangan menyeluruh
Menurut Piaget, proses
perkembangan kognitif kanak-kanak menjadi lebih
sempurna menerusi tiga kebolehan asas yang berlaku iaitu :
a) Perkembangan kebolehan mental kanak-kanak untuk melakukan
a. Perkembangan kebolehan
mental kanak-kanak untuk
melakukan
tingkah laku yang ketara seperti kebolehan mengira.
4
b
b) Melalui latihan yang diulang-ulang, rangkaian
tingkahlaku yang dikukuhkan dan
digeneralisasikan sehingga menjadi skema tingkah laku yang stabil.
c.
Hal-hal
umum yang betul-betul
difahami oleh individu
bagi
c)Hal-hal umum yang betul2 difahami oleh individu
untuk mewujudkan sesuatu pengukuhan tingkah laku.
Contoh aktiviti
yang melibatkan perkembangan kognitif ialah bermain
bongkah. Ia dapat mengembangkan kognitif
kanak-kanak dan meningkatkan
kefahaman kanak-kanak mengenai
bentuk,
saiz
dan
ciri-ciri,
kanak-kanak
boleh menjalani aktiviti dengan cara bermain
seperti mengumpulkan bongkah
mengikut ciri-ciri
yang ditetapkan iaitu mengumpulkan semua bongkah
berwarna merah, mengumpulkan semua bongkah
berbentuk bulat, segi tiga,
segi empat dan sebagainya
Aspek Perkembangan Bahasa
ii.
Aspek Perkembangan Bahasa
Kanak-kanak belajar bahasa melalui pelbagai cara.
Antaranya dengan meniru
bunyi yang pernah didengarinya. Mereka belajar
dengan meniru orang dewasa
dan rakannya bercakap dan meluahkannya dengan cara
tertentu. Contohnya,
permainan lagu berantai membolehkan kanak-kanak
menghafal, menghasilkan,
mempelbagaikan dan memanipulasikan
perkataan
dalam
pelbagai
situasi.
Mereka membina perkataan yang lucu, mudah, dan
mereka cerita khayalan
daripada pengalaman mereka sendiri. Dengan cara
ini, kanak-kanak guru dapat
meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak.
iii.
Aspek perkembangan Sosial
Aspek Perkembangan Sosial
Perkembangan sosial amat penting dalam kehidupan
manusia dan dipelajari
sejak kecil. Kemahiran asas sosial yang perlu
dikuasai oleh kanak-kanak ialah
kemahiran menarik perhatian orang lain, berkongsi
dan memberi, meminta dan
bertanya, memberi idea dan memuji atau memberi
penghargaan.
Ini
termasuklah cara kanak-kanak berinteraksi dengan
kanak-kanak lain dan orang
dewasa dalam kehidupan mereka. Kemahiran sosial
termasuklah berkongsi,
bekerjasama dan mematuhi peraturan
Semasa bergaul bersama rakan-rakan, kanak-kanak
sebenarnya sedang belajar
cara-cara
berinteraksi dan bersosial
bersama orang lain
di luar daripada
lingkungan ahli keluarga. Apabila pendedahan sosial
yang awal diberi kepada
kanak-kanak mereka mudah menyesuaikan diri dengan
persekitaran di samping
dapat
menanam sifat berani
dan berani ke
hadapan. Secara langsung
ia
membantu perkembangan sosial mereka kerana
penyesuaian semasa bergaul
adalah asas kepada proses sosialisasi kanak-kanak
Aspek
Perkembangan Emosi
Perkembangan
emosi bagi seseorang
kanak-kanak adalah sangat
penting.
Sekiranya seseorang kanak-kanak gagal berkembang
secara positif, mereka
mungkin tidak akan berjaya menghadapi
tekanan-tekanan yang bakal dihadapi
dalam hidup. Oleh sebab itulah di peringkat
prasekolah pemupukan emosi
positif amat dititik beratkan terutamanya dalam
aktiviti bermain. Ini adalah
kerana bermain dapat membantu memberikan kepuasan
dan ketenangan emosi
kepada
kanak-kanak terutamanya apabila
mereka diberikan kebebasan
berkreatif dan berimaginasi tanpa gangguan
Aspek
Perkembangan Fizikal
Perkembangan fizikal merupakan suatu aspek penting
dalam pendidikan awal
kanak-kanak. Komponen perkembangan fizikal memberi
fokus kepada empat
aspek
penting iaitu perkembangan psikomotor
halus, perkembangan
psikomotor
kasar, kesihatan dan
keselamatan. Kanak-kanak harus
diberi
peluang
menyertai pelbagai aktiviti
pergerakan yang aktif,
pantas, dan
mencabar.
Penguasaan psikomotor halus
yang baik amat
penting dalam
membantu pergerakan asas dan kemahiran menulis
kepada kanak-kanak.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
i)
Menyediakan pengalaman pembelajaran ang
pelbagai
Kanak-Kanak tidak semestinya belajar dalam bilik darjah sahaja. Berikan
mereka peluang
untuk merasa sendiri
pengalaman di luar
bilik darjah untuk
memperkaya
ingatan dan fikiran mereka kepada flora dan fauna. Contohnya, guru
membuat
lawatan ke Zoo
Negara, taman yang
berada di sekolah,
dan sebagainya.
Menerusi pengalaman ini, mereka akan dapat membuka minda mereka dan
dapat menikmati sendiri pengalaman tersebut.
ii)
Menggunakan bahan konkrit sebagai bahan
bantu mengajar dalam
ii. Menggunakan bahan
konkrit sebagai bahan
bantu mengajar dalam
mempelajari kemahiran yang
baru. Bahan-bahan ini mestilah
menarik dan
bersesuaian dengan pelajaran
yang ingin diajarkan
kepada kanak-kanak.
Sebagai contoh, guru boleh menggunakan model-model tiga dimensi seperti
haiwan, tumbuhan mainan untuk mewakili objek yang dipelajari oleh
mereka.
Pendekatan ini boleh dipraktikkan
untuk kanak-kanak di peringkat operasi
konkrit, iaitu kanak-kanak berumur 7 hingga 11 tahun.
iii)
Memberi arahan dengan menggunakan ayat
yang pendek disertai dengan contoh agar mudah difahami.
iii. Memberi
arahan dengan menggunakan ayat yang pendek dan disertai
Contohnya, arahan untuk
murid mengutip sampah
yang berada disekeliling mereka,
diberi dengan
menggunakan ayat mudah dan jelas. Arahan yang pendek serta jelas ini
akan
memudahkan murid untuk menuruti dan mengikuti kehendak guru.
iv. Memberi
peluang kepada murid melakukan `hands-on’ terhadap sesuatu
kemahiran. Sebagai contoh, murid diberi peluang untuk membentuk
perkataan
daripada potongan-potongan huruf. Dengan kaedah atau cara ini, murid
akan
dapat meningkatkan lagi keyakinan terhadap diri mereka.
v. Memberi
peluang kepada murid-murid agar dapat memanipulasi dan
menguji objek-objek yang diajarkan kepadanya. Berilah mereka peluang
untuk
mencuba sendiri kemahiran yang dipelajari agar mereka dapat berfikir
secara
kritis dan kreatif di bawah bimbingan guru. Contohnya, membuat
eksperimen
dalam subjek sains tentang keperluan cahaya matahari untuk melakukan
proses
8
fotosintesis tumbuhan. Dengan memberi
mereka peluang untuk melakukan
eksperimen, murid-murid akan lebih faham dengan apa yang dipelajarinya
dan
lebih mengetahui perkara tersebut berdasarkan pengalamannya tadi.
vi. Murid-murid juga
seharusnya diberi pembacaan
dan pembentangan
yang ringkas dan
tersusun. Pembacaan dan
pembentangan ini akan
meningkatkan keupayaan berbahasa mereka ke arah yang lebih baik. Guru
juga
mesti memberi peluang kepada murid-murid untuk melahirkankan
ideanya
sendiri. Contohnya, berikan mereka buku-buku yang mudah untuk dibaca,
iaitu
buku yang mempunyai ayat-ayat mudah, kemudian beransur kepada yang lebih
kompleks. Kanak-kanak juga bebas untuk memberikan pandangannya sendiri.
Kemudian, guru membimbing kanak-kanak untuk membentangkan idea-idea
mereka
dengan langkah-langkah mudah
Comments
Post a Comment